Magedanshistorie og stilarter

DANSENS RØTTER
Orientalsk magedans danses i Midtøsten, Tyrkia og Nord-Afrika og er en av verdens eldste kulturdanser. Det er ulike teorier om hvordan dansen har oppstått. Noen mener den har oppstått i egypt, mens andre mener den stammer fra India og har spredt seg derfra med sigøynere. Dansen er flere tusen år gammel og har blitt brukt i religiøse sermonier, fruktbarhetsritualer og festlige sammenhenger i tillegg til å være ren underholdning. 

MAGEDANS
Begrepet magedans er noe misvisende i det man bruker hoftene, bekkenet og armene vel så mye som magen når man danser. Begrepet er skapt i Vesten, mens araberne selv kaller dansen raqs shark, som betyr 'dans fra Østen'. Danseformen vi kjenner i dag som magedans vokste frem på kabaretene i Kairo på 1920-tallet og kalles gjerne kabaret eller oriental. På kabaret scene så man for første gang dansere iført todelt drakt med bar mage. Den todelte draktens utforming ble inspirert av indisk klesdrakt, kostymer fra dagens kabareter og fantasifulle, eksotiske Hollywoodfilmer. En todelt drakt med paljettprydet overdel og belte kalles fremdeles kabaretdrakt eller badla. Kabaretstilen er fortsatt populær på resturanter og nattklubber i Midtøsten, og har spredd seg til store deler av den vestlige verden. I Norge kan kabaret dansen oppleves på flere arabiske og tyrkiske restauranter. Kabaretgenren har hentet elementer fra både folkedans og ballett og har et sensuelt og flørtende uttrykk. Dette er oppvisningsdans som danses av profesjonelle dansere for et publikum, i motsettning til den sosilale dansen hvor alle deltar.

ULIKE STILARTER

Orientalsk magedans er mer enn kabaret dans. Det finnes utallige stilarter og vajasjoner selv om grunnbevegelsene ofte er det samme om enn med ulik karakter. Noen skiller ut klassisk arabisk som egen stilart. Stilen er elegant, verdig og mindre ”komersiell” enn kabaret. Den danses til klassisk arabisk musikk, gjerne med tettsittende kjole med vidt skjørt.  Baladi er en stilart som oppsto ved århundreskiftet i møte mellom by og land i Kairos innflytterkvarter. Baladi danses i folklore preget kjortel, galabia, eller en mer sofistikert tob. Hvert land og mange landsbyer har sine spesielle folkedansvarianter. Eksempel på folkedanser er ghawaeze (egyptisk sigøynerdans), ouled-nail fra Algerie, tahib/saidi (stokkedans fra Egypt), khaligi (hårdans fra Saudi-Arabia) eller tunisiske danser. Folkedanseren har gjerne enklere og mer kraftfulle bevegelser enn i kabaret. De uttrykker ofte festglede eller avspeiler situasjoner i dagliglivet. Draktene varierer, men er alltid heldekkende. Folkedanser kan danses av både menn og kvinner, og det danses ofte i grupper. Både fra folkloren og fra underholdningsdansen har det vokst fram ulike ferdighetsdanser, der man viser sin dyktighet for eksempel ved å balansere uliek ting på hodet. Dette kan være et sverd, en lysestake, en kjepp eller arabisk tebrett. En danserinne kan også spille på fingercymbaler.

DEN SOSIALE DANSEN

Orientalsk magedans er ikke bare scenekunst. I arabiske land er den orientalske dansen integrert i kulturen, og både kvinner, menn og barn danser ved festlige anledninger som bryllup og omskjæringsfester –eller på diskotek. Dansen læres bort fra mor til datter.

HVA DANSEN UTTRYKKER
Dansen avspeiler musikken som gir uttrykk både for glede, sorg, stolthet, sensualitet og romantikk og er en hyllest til liver med alle dets fasetter. En god danserinne skal derfor ikke bare bevege seg vakkert, hun skal også forstå og kjenne musikkens nyanser. Danserinnen tolker musikken på sin personlige måte gjennom improvisasjon og koreografi.

DERFOR DANSER NORSKE KVINNER
Orientalsk magedans har mange aspekter, og norske kvinner plukker ut og bruker det de opplever som positivt ved denne danseformen. Noen ønsker å uttrykke og utvikle sin femininitet, andre ser på dansen som et ledd i sin personlige eller spirituelle utvikling. Orientalsk magedans kan rett og slett være en spennede og morsom treningsform. Dansen brukes oogså medisinsk for nakke, rygg, bekken og fødslesforberedelse. Dansen har et romslig og kvinnevennlig kroppsideal og passer til alle kvinnekropper. Noen tiltrekkes av kvinnefellesskapet som oppstår omkring dansen, og dansen kan fungere som en døråpner til en spennede kultur. Orientalsk dans er et uttrykk for glede, men gir også glede!

Kilde: Al Farah orientalske danseforening.

 
 
Aktuelt

Show

Desember 2016 danser Laila i "The Show must go on - Christmas Spectacular" med blandt annet Åge Sten Nilsen (Wig Wam) og Benedicte Adrian (Dollie De Luxe) I år går turnè til Harstad, Bodø, Lillestrøm, Askim, Tromsø, Mo i Rana, Lillehammer og Tønsberg

Februar 2017 danser og underviser Laila i Oslo i anledning Oslo Oriental Dance Festival
 

Alt innhold er opphavsrettlig beskyttet.

Madam Qadam orientalske magedansskole | Tlf. 988 71 274 | Send mail